دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی فسا

summer

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

1.آینده نگاری و مرجعیت علمی :

یکی از محور های مورد تاکید در تحول آموزش پزشکی توجه به بحث آینده نگاری و مرجعیت علمی است که در راستای نقشه راه تحول 20 ساله اموزش پزشکی جهت کسب مرجعیت علمی می باشد.در این زمینه سیاست های چون حمایت مادی و معنوی از نواوری اموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی و تعیین اولویت های اموزش پزشکی بر مبنای نیاز های ملی و سرزمینی دنبال می گردد.

لذا دانشجویان می توانند با ارائه پیشنهادات و راهکار های مناسب در جهت اصلاح برنامه های اموزشی و ارائه اموزش های پاشخگو به نیاز های جامعه،در پیشبرد این سیاست ها نقش افرین باشند.ارائه طرح های پژوهشی در زمینه مسائل اموزشی(اموزش پزوهشی)و تلاش در جهت حضور در عرصه های اموزشی منطقه ای و جهانی  از محور های دیگر این سیاست می باشد.

این کارگاه با حضور اساتیدی از پژوهشکده اینده نگاری در سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان اجرا می گردد.

2. نقش دانشجویان در دانشگاه های نسل سوم:

دانشگاه های نسل سوم را می توان همان دانشگاه های کارافرین و تولید کننده ثروت دانش بنیان دانست.دانشجویان علوم پزشکی در گذار دانشگاه ها به سمت دانشگا های نسل سوم نقش تعیین کننده ای دارند که طی ان دانشگاه ها به ترتیب فارغ التحصیلانی کار افرین و خلاق می پردازند. این کارگاه به صورت پانل با حضور اساتید دانشگاه علوم پزشکی فسا دکتر کوهپایه، دکتر نجفی پور و دکتر عبدالهی برگزار می گردد.

3. تکنیک های خلاقیت:

خلاقیت اوج توانائی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد، اخیرا محققان و روانشناسان به بعد اجتماعی و محیطی آن توجه کرده اند و معتقد اند که خلاقیت را نمی توان بدون توجه به بعد اجنماعی و محیطی ان بررسی نمود.بسیاری از مسائلی که در دنیای واقعی و دانشگاه ها با ان رو به رو هستیم  را فقط با به کار گیری از الگوریتم هایی که به صورت ابتدایی یاد گرفته می شوند حل خواهند شد .بعضی از این تکنیک های فردی (ترنر)و بعضی به صورت گروهی(دلفی)کاربرد دارند.

این کارگاه با حضور دکتر امینی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پژوهشگر برتر سال 1394 و معاونت پژوهشی  مرکز مطالعات  و توسعه آموزش علوم پزشکی شیراز و دکتر دهقانی دانشیار  دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونت اموزشی مرکز مطالعات و توسعه اموزش پزشکی شیراز برگزار می گردد.

4-  نقشه مفهومی (Concept map)

 یادگیری و یادآوری فرایند پیچیده ذهنی است که هر فرد دارای یک شیوه منحصر به فرد برای یادگیری است.پیشرفت علم نشان داده که  حافظه انسان به مانند یک ظرف نیست که پس از مدتی پر شود.نقشه مفهومی ابزاری تصویری است برای سازماندهی علوم و تکرار آن، انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت و کسب توانایی برقراری روابط جدید بین علوم طبقه بندی شده.این کار توسط دکتر کجوری استاد دانشگاه علوم پزشکی و مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی شیراز برگزار می گردد.

5. اخلاق حرفه ای

شفاف سازی وظایف و اختیارات حرفه ای در محیط های آموزشی مرتبط با علوم پزشکی و ارتقا دانش و انگیزش حرفه های پزشکی در خدمت رسانی. این کارگاه توسط دکتر انجو از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می گردد.

6.فلسفه و چیستی علم

برای اینکه شور و هیجان در علم را در افرادی که تمایل به یادگیری دارند پدید آوریم، باید به آنها کمک کنیم تا اهمیت و ارزش مدارک و شواهد  را بر مبنای استدلال مهارت کشف کنند. این کارگاه توسط دکتر بنیادی استاد فلسفه و حکمت اسامی دانشگاه شیراز برگزار می گردد.

7. الگوهای آموزش در سلامت

     تدریس تنها فعالیت استاد در کلاس نیست بلکه فعالیتی دو جانبه از طرف استاد و دانشجویان می باشد. در بیشتر دانشگاه ها اساتید به صورت مقدماتی و پایه علوم را آموزش داده و کمتر به مفاهیم،اصول و راه های متعدد فکر کردن توجه دارند.اینگونه روش ها دانش کمی را به دانشجویان می دهد و به جای اینکه انعطاف پذیری شناختی را در افراد ایجاد کند باعث به وجود آمدن تفکر خطی می شود. این کارگاه توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی فسا ( دکتر خانی ) برگزار می گردد.

8. طب سنتی

طب سنتی مجموعه ای است از دانسته ها ، مهارت ها و اعمال که بر پایه نظریه ها ، باور ها و تجربه های بومی فرهنگ های مختلف است که در بهداشت و نیز پیشگیری، تشخیص ، بهبودی و مداوای بیماری های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می گیرند. طب سنتی ایرانی طبی است که از میراث گذشتگان به ما رسیده و مبتنی بر طبیعت است که شامل گیاهان ، سپس مواد معدنی و حیوانی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرد.این کارگاه توسط دکتر هاشم پور استادیار دانشگاه علوم پزشکی فسا برگزار می گردد.

9- زیست فناوری پزشکی

كلمه بیوتكنولوژی از دو كلمه زنده و زندگی یا سامانه زنده و تكنولوژی به معنای یك روش علمی به منظور دستیابی به یك هدف علمی شكل گرفته است. بیوتكنولوژی به طور كلی به مجموعهای از فناوریها اطلاق میشود كه سامانههای زنده یا بیولوژیكی گیاه، حیوان، میكروارگانیسم یا تركیبات مخصوص مشتق شده از این سامانهها را به منظور تولید كالاها و خدمات صنعتی بكار میگیرد. این کارگاه توسط دکتر قنبری از اساتید دانشگاه علوم پزشکی فسا برگزار می گردد.